5 چالش مهم طرح جدید «ترافیک»

محسن پورعرب: موضوع طرح ترافیک جدید، این روزها در کانون توجه بسیاری از رسانه‌ها و افراد جامعه است و نقل محافل شده است. طرحی که اظهارات موافق و مخالف گوناگونی پیرامون آن صورت گرفته و این اظهارنظرها همچنان ادامه دارد. البته ناگفته نماند که طی 3-2 روز گذشته مخالفت‌‌هایی با اجرای این طرح پیشنهادی از تریبون‌‌های گوناگون اعلام شده است.
طرح بدون مطالعه
برای مثال می‌توان به اظهارات فرمانده انتظامی تهران اشاره کرد. به باور سردار رحیمی، طرح پیشنهادی فاقد کار مطالعاتی است. علاوه بر این به گفته سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور طرح جدید ترافیک با توجه به تعداد خودروهای ورودی و آلودگی ایجاد شده به هیچ وجه طرح مثبتی نیست و زمینه نارضایتی و همچنین افزایش آلودگی و در نهایت کنترل نشدن ترافیک را به همراه خواهد داشت. برای بررسی بیشتر این موضوع گپ‌وگفتی با 2 عضو سابق شورای شهر تهران انجام داده‌‌‌‌‌‌ایم. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای چهارم معتقد است برای اجرای طرح پیشنهادی باید مواردی رعایت شود. شاکری با بیان این مطلب به «وطن‌امروز» گفت: در اجرای این طرح باید سلامت خودروها از نظر زیست‌محیطی مورد توجه قرار گیرد. سلامت خودرو به 2 عامل سن خودرو و معاینه فنی بستگی دارد. همچنین باید سیستم کنترل معاینه فنی خودروها از روش دستی خارج شود.
عوارض پرچالش!


عضو شورای شهر چهارم تهران در ادامه اظهار داشت: پارامتر دیگری که باید در نظر داشت، تعیین میزان اخذ عوارض ورود به طرح است. این مورد پرچالش‌ترین پارامتری است که باید همه جوانب آن رعایت شود. مطمئنا باید عدالت نسبت به همه اقشار جامعه رعایت شود. با توجه به اظهارات صورت گرفته پیرامون میزان عوارض ورود و تردد خودروها در طرح پیشنهادی، چنین روندی می‌تواند شاخص تورمی در اذهان عمومی ایجاد کند. افزایش چشمگیر عوارض می‌تواند روی بسیاری از شاخص‌ها از جمله کرایه تاکسی‌ها و همچنین هزینه استفاده از سایر امکاناتی که مرتبط با عبور و مرور در شهر است اثرگذار باشد. نباید میزان عوارض به‌گونه‌ای تعریف شود که فقط قشر خاصی بتواند آن را بپردازد و از امکانات استفاده کند.
سقف ورود برای خودروها در طرح
وی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد محدودیت ورود برای خودروها به محدوده طرح افزود: باید در نظر بگیریم که با رعایت همه موارد طرح به مرحله اجرا برسد، چرا که ناگهان حجم قابل‌توجهی از خودرو روانه محدوده در نظر گرفته خواهد شد و دیگر سهمیه‌ای نیست و هر خودرویی با پرداخت عوارض می‌تواند وارد شود. اینگونه رها کردن خودروها به محدوده خلاف هدف در نظر گرفته شده برای طرح جدید که همان کاهش ترافیک و آلودگی بوده است. باید برای ورود خودروها سقف در نظر گرفته شود. در سال‌های گذشته تعداد خودروهایی که وارد محدوده طرح می‌شدند بالغ بر 120 هزار خودرو بود که البته در حال حاضر به 200 هزار خودرو افزایش پیدا کرده و با توجه به توان شهر تهران برای جا دادن این حجم از خودرو نباید عدد خودروها فراتر از این شود، بنابراین نباید سقف ورود خودروها آزاد شود.
ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی
اما اسماعیل دوستی، عضو دیگر شورای شهر چهارم هم با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جهت اجرای طرح ترافیک پیشنهادی، به «وطن‌امروز»، خاطرنشان کرد: اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به اندازه‌ای است که باید قبل از تغییر طرح ترافیک به این موضوع توجه شود، چرا که طرح پیشنهادی با شعار کاهش ترافیک و آلودگی ارائه شده است و اگر قرار باشد به این مهم دست یابیم باید از حجم خودروها در هسته مرکزی شهر کم و در عوض به گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه کنیم تا مسافر در خیابان و صف انتظار طولانی مترو نماند. دوستی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به جمعیت فعلی تهران به 11 هزار اتوبوس نیاز داریم که اگر هم‌اکنون 50 درصد این ظرفیت را دارا هستیم، نزدیک به 25 درصد این ظرفیت فرسوده است. در نتیجه تا زمانی که خطوط هفتگانه مترو و ناوگان اتوبوسرانی تکمیل نشود، اجرای چنین طرح‌هایی توفیق چندانی نخواهد داشت.
افزایش ترافیک و آلودگی
عضو سابق شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه برداشته شدن سهمیه‌ها و رعایت عدالت بین همه شهروندان تهرانی برای استفاده از محدوده طرح ترافیک اقدام قابل قبولی است، تصریح کرد: چنین اقدامی در قدم اول به درآمدزایی شهرداری کمک می‌کند اما در قدم بعدی به حجم آلودگی و ترافیک اضافه خواهد کرد، چرا که اگر در سال‌های گذشته افراد دارای مجوز ورود به طرح فقط می‌توانستند به محدوده وارد شوند اما با اجرای طرح پیشنهادی همه خودروها با پرداخت عوارض می‌توانند وارد شوند، بنابراین با این اوصاف شعار طرح پیشنهادی محقق نخواهد شد. دوستی همچنین نظر کارشناسی پلیس راهور را دارای اهمیت دانست و اذعان داشت: برای اجرای موفق طرح ترافیک باید نظر پلیس راهور پایتخت مدنظر قرار گیرد و کارشناسان طرح ترافیک شهرداری تهران نیز باید بررسی بیشتری روی چنین طرح‌‌‌هایی انجام دهند.
خرید اتوبوس با پول مردم!
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تامین اعتبار خرید اتوبوس و واگن مورد نیاز مترو از جیب مردم کار درستی است، خاطرنشان کرد: اینگونه اقدام‌ها خلاف قانون است. بدون شک خرید اتوبوس و واگن مترو باید از راه‌هایی مانند فاینانس تامین شود و در صورت محقق نشدن فاینانس، بانک‌‌های داخلی باید به تامین اعتبار مورد نیاز کمک کنند. گفتنی است پیش از این محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با تشریح جزئیات طرح جدید ترافیک پایتخت گفته بود: درآمد حاصل از اجرای طرح جدید ترافیک، صرف خرید یکهزار دستگاه اتوبوس و 140 واگن مترو با هدف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران می‌شود. ترافیک در پایتخت با اجرای طرح جدید  ترافیک
یک کارشناس ترافیک گفت: طرح جدید شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک قبل از کارآمد کردن حمل‌ونقل عمومی، قابلیت اجرا ندارد. سرهنگ هادی هاشمی با اشاره به معایب طرح بازنگری محدوده طرح ترافیک به مهر، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات این طرح، بی‌توجهی به زیرساخت‌هاست؛ اینکه چه میزان وسیله نقلیه وارد طرح می‌شوند، چه تعداد خودرو در محدوده طرح تردد می‌کنند، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند؛ شناسایی این خودروها زمانبر است، در حالی ‌که اعلام شده هزینه‌ها بر اساس ساعت تردد محاسبه می‌شود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک خواهند داد. رئیس اسبق پلیس راهور تهران درباره معایب دیگر این طرح توضیح داد: شهرداری بهتر از هرکسی می‌داند متقاضیان طرح ترافیک چندده برابر کسانی هستند که طرح دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر حدود ۱۲۰ هزار خودرو طرح دریافت می‌کنند، بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت طرح ترافیک ثبت‌نام می‌کنند، بنابراین با طرح جدید می‌توانند با خرید طرح، وارد محدوده شوند که سبب تراکم ترافیک و افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی می‌شود و همچنین این ترافیک قابل کنترل و مهار نیست و به نظر می‌آید این طرح بیشتر جنبه کاسب‌کارانه دارد تا اینکه برنامه‌ای برای مهار ترافیک پایتخت باشد.